EcoMarathon Moeciu, prima mea încercare la grupa mare

Florin Glinta si Luci Almarii pe traseul semi-maraton Ciucas

Sub influenţa lui Lucică, ale cărui abilităţi de vânzare şi-au făcut iar treaba cu brio, m-am înscris, acum vreo două luni jumătate, la primul meu maraton montan – EcoMarathonul de la Moeciu. Am avut, iniţial, o oarecare îndoială dacă ar trebui sau nu să mă bag în aşa ceva; însă sporovăiala continuă a lui Luci, cu orice prilej, pasiunea cu care ne-a vorbit, dar şi viermişorul care rodea în mine parcă fără să ştiu, m-au făcut încet încet nu doar să trec de orice îndoială, ci să aştept cu nerăbdare şi emoţie ziua maratonului; şi până pe 7 Mai, iată, au mai rămas doar 6 zile. La toate astea, şi nu în cele din urmă, s-au adăugat şi pasiunea şi hotărârea Iuniei, care, evident, fiind mai mică, s-a înscris la proba mai mică, de cross (14 km), însă a făcut un tărăboi, o reclamă şi un efort cât pentru un ultra-maraton, iar creşterea ei a fost vizibilă.

Iunia trail running pe la Varful Omu - Valea Cerbului

Ieri am făcut ceea ce pot numi repetiţia generală: am parcurs (aproape toată) bucla de semi-maraton de la Ciucas, circa 20 de km în total, şi a fost un bun prilej de a-mi da seama că am făcut progrese şi sunt relativ în formă, dar şi că m-am băgat într-o chestiune super grea. Cu ocazia asta, mi-am adus aminte de urcuşul parca interminabil de pe Zăganu şi Gropşoarele, de acum câţiva ani buni. Ce diferenţă totuşi: atunci îmi urlau 10 trenuri în cap de la ţuica băută ca pe vin, cu o seară înainte, şi mă târam cu John ca ultimii sclavi, bătând record după record (negativ), bombăniţi de Cătălina, pe bună dreptate; acum am fost fresh, şi am făcut jumătate din timpul de pe indicatoare; chiar şi aia mika, semi-maratonista, s-a descurcat bine!

Ce înseamnă, foarte pe diagonală un maraton montan? Este o proba de trail running, cum sună termenul consacrat (alergare pe potecă, într-o traducere uşor stângace) de circa 42 de km! Fiind pe potecă, evident că există diferenţe de nivel (în medie cam 2100 – 2300 m), urci şi cobori de mai multe ori, în funcţie de caracteristicile traseului, iar asta iţi stoarce şi ultimele fărâme de energie mentală şi de vlagă fizică. Chiar şi cel mai lung antrenament pe care l-am făcut a însemnat aproape jumătate din toată cursa, şi mi-am dat seama că voi ajunge să trec dincolo de nişte limite ale durerii fizice, iar asta se va putea depăşi doar cu un efort de voinţă. Probabil din această cauză mă simt mai capabil acum de aşa ceva, decât aş fi fost la 25 de ani, când, probabil, corpul m-ar fi ajutat mai mult (nu e sigură treaba, după cum mă simt acum…).

Ce mai înseamnă maratonul montan: antrenament, alergare multă dar şi antrenament pentru braţe şi umeri, pentru că la acest efort participă întregul corp (de exemplu, după tura de Ciucaş, cea mai mare febră o am la umeri!). Mai înseamnă să-ţi ajuţi efortul fizic prin investiţie în pantofi buni, de trail running musai, altfel e auto-înşelătorie şi se poate lăsa cu accidente; investiţie în echipament uşor şi respirabil, apoi în ceva suplimente nutritive (nu merge doar natural, corpul este supus unui efort mult prea mare, la care nu este capabil să se echilibreze singur); investiţie în timp, efort şi voinţă, de la a strânge din dinţi la fiecare depăşire a propriei limite, în cursul antrenamentelor, până la a-ţi disciplina stilul de viaţă sau regimul alimentar (mai uşor cu alcoolul, oricât de greu mi-ar veni să o spun…)

Este interesantă tare discuţia despre timpul în care se parcurge o astfel de probă. Ei bine, la maratonul pe plat, pe asfalt (proba olimpică supremă), recordurile mondiale au plecat, la bărbaţi, de la aproape 3 ore, în 1908, şi au ajuns, iată, într-o sută de ani, la 2h si 4 minute!! La maraton montan, în România, unde tradiţia este, dacă nu mă înşel, de numai 5-6 ani, câştigătorii de astăzi se învârt în jurul a 4 ore (plus sau minus 10 minute)!! Nu cred că am pus suficiente semne de exclamaţie. Este greu să îţi dai seama ce înseamnă această performanţă dacă nu eşti un călător pasionat de potecile de munte. O medie de aproape 10 km/h timp de 4 ore este o nebunie curată, în condiţiie unor diferenţe de nivel de peste 2000 m. Eu, de exemplu, am reuşit 10 km în circa 1h 17 minute, pe plat, însă asta a fost toată cursa, iar mai departe am plecat ţinându-mă de balustrade!! Pare inuman, este rodul unei combinaţii fericite între un fond genetic valoros, mult antrenament, ceva tehnică bănuiesc, un mental robust şi o alimentaţie foarte atentă.

În timp ce ne dădeam seama de diferenţele între ei şi noi, am stabilit, cu Lucică, obiectivele pentru această cursă (care are oferit un timp limită maxim de 9 ore). Ele sunt, exact în această ordine:

  1. Să terminăm
  2. Să nu termină ultimii
  3. Să terminăm sub 8 ore
  4. Orice e în plus de aici încolo, e motiv de sărbătoare

Dacă se întreabă cineva, în aceste condiţii, „la ce bun”, am o grămadă de argumente: cel mai tare beneficiu personal, probabil, ţine de o creştere semnificativă a capacităţii de autodisciplină, chestie pe care lumea serioasă din toate timpurile a pus mult preţ. Apoi este o îmbunătăţire vizibilă şi extrem de revigorantă a stării de sănătate, dar şi o creştere parcă şi mai spectaculoasă a încrederii în sine şi a satisfacţiei legate de propria persoană. Maratonul nu este doar prilejul de a dona câţiva litri de transpiraţie, ci implică şi multă emoţie, atât în sfera proprie, cât şi în a o împărtăşi cu ceilalţi, cu oameni cu care găseşti că ai ceva foarte frumos în comun. Şi acesta ar fi un ultim mare beneficiu: să cunoşti oameni speciali, pe care poţi să îi invidiezi sau să îi înjuri în barbă pentru performanţele lor deosebite, dar nu poţi să nu îi admiri.

Deocamdată doar presupun ce va fi, însă după, o să revin cu mai multe impresii la cald. Nu uitaţi să vă ţineţi în mişcare; pentru oamenii obişnuiţi, contează măcar atitudinea, nu neapărat distanţa parcursă. Eu am decis să încerc la asta, dacă nu îmi iese, măcar ştiu cât să mă întind data viitoare!

2 Comments

  1. Hai bafta! Domne, eu sunt de acord sa te autodepasesti, cu conditia sa te prinzi le final…;)

  2. Succes!

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>