Maratonul Internaţional Bucureşti 2011: prima experienţă pe asfalt

Probabil că sunt la finalul unui an „competiţional” cum n-a mai fost altul în viaţa mea…, mai ales ca e si primul :)

Muşcat de microbul curselor de anduranţă, pe care, recunosc cu mâna pe inimă, mi l-a inoculat Lucică, olteanul cel nebun şi inimos, anul acesta mi-a fost presărat cu experienţe deosebite, în care am intrat în lumea maratoanelor montane şi am cunoscut oameni deosebiţi. Pe final de sezon, fiindcă, îmi place sau nu, sunt cetăţean al urbei de pe Dâmboviţa, am mers şi la Maratonul Internaţional Bucureşti (MIB), dându-mă cu mândrie echipier Flo Adventure. Fiind proaspăt alergat la regina probelor de profil din România, Maratonul Piatra Craiului, care s-a desfăşurat cu numai o săptămână înainte, nu sunt aşa de bun încât să mă recuperez complet, plus că nu aş fi vreun mare campion, aşa că mi-am văzut lungul nasului şi m-am înscris cuminte la proba de semimaraton, şi bine am făcut.

MIB a fost organizat anul acesta în cartierul în care locuiesc, în jurul Pieţei Alba Iulia, o schimbare de ultima oră, forțată de evenimente politice internaționale. e o cursă altfel faţă de maratoanele montane; e în mijlocul civilizaţiei, are sponsori puternici, beneficiază de o grămadă de campanii de promovare si e mult mai marketat (a propos de marketing: o dublă greşeală prostească şi mai mult decât elementară la Adidas: au avut o campanie în magazinele lor, prin care, dacă cumpărai o pereche de pantofi de alergare, te puteai înscrie cu bonul la MIB, fără să mai plăteşti nimic; ei bine, pe site-ul Maratonului nu scria nimic din toate acestea, ceea ce mi se pare o prostie imensă…dacă nu am văzut eu, scuzele mele în avans faţă de Adidas. În plus de asta, celebra firmă nu şi-a mişcat fundul până în Piaţa Alba Iulia decât cu o expoziţie inutilă, fără vânzare, cu maxim 5-6 sortimente, care nici măcar nu erau vârfurile de gamă în running. Cineva pe acolo prin marketing cam arde gazul degeaba, părerea mea…).

Pachetul de start a fost unul generos şi mai valoros decât taxa de participare, ceea ce e jos cu pălăria. Comunicarea cu organizatorii a fost una excelentă, iar zona de start/finish a fost amenajată cu destulă căldură, astfel încât am regăsit-o cu emoţie şi cu plăcere, în ciuda frigului şi a ploii mocăneşti care a murat primele ore ale cursei. Vorba lu’ Lucică, asta nu putea fi decât în avantajul nostru: ăştia montaniarzii, obişnuiţi cu asemenea vreme, eram în elementul nostru.

Lume multă, multe figuri cunoscute din probele de munte (să zic doar de Adi Bostan şi surorile David), dar şi alţi colegi şi prieteni, de care m-am bucurat că i-am întâlnit sau că i-am văzut alergând chiar.

Mă uit împrejur şi văd alergători serioşi, sportivi profesionişti, picioare lungi şi puternice, siluete subţiri, musculoase, inclusiv fete extrem de drăguţe ca apariţie, dar cu care ştiu că nu am nicio şansă să mă pun la fugă. Am trecut demult de faza de subevaluare a celorlalţi…Sunt şi sportivi de culoare, din Etiopia şi Kenia cei mai mulţi, incredibil de uşori, cu pielea ca abanosul şi fără pic de grăsime pe ei, adevărate maşini de alergat!

Mă regăsesc cu grupul select format din Lucică, Doctoru’ Cristi, Puiu şi alţi doi prieteni. După o scurtă sesiune de poze şi o încălzire rapidă, sorb jumătatea de apă cu Cell FX, produsul de la PRO Nutrition care m-a ajutat atât de mult în traversarea Făgărașilor, plus ceva energizant de hidratare de la Isostar.

florin glinta, luci al marii, cristi udriste si puiu la maratonul international bucuresti 2011

Ne ducem spre locul de start într-o mare de oameni, apoi ne punem în mişcare cu plutonul, cam înghesuiţi într-o primă etapă; emoționant și impresionant efortul celor aflați în cărucioare, unii dintre ei dezvoltând cu mâinile viteze care îi ajută să ne depășească pe cei care alergam pe picioarele noastre…

 participanti in fotolii cu rotile la maratonul international bucuresti 2011  start la maratonul international bucuresti 2011  frumuseti la maratonul international bucuresti 2011

Cam după al doilea semafor, cel de la Nerva Traian, puhoiul se mai dispersează și începem să alergăm mai serios prin apa care bălteşte pe asfalt, sub o ploaie rece de octombrie, dar nu atât de rece şi deasă încât să fie supărătoare. Mi se face cald şi leg de mine jacheta de vânt Salomon, ceea ce îmi aduce un spor de ventilaţie, astfel încât abia de mai transpir; mă gândesc râzând la buretele inutil primit în kitul de concurs – vremea îşi făcea treaba şi ne uda din belşug…

Cristi e drăguţ şi aleargă în ritm cu mine, deşi îl ştiu mai bun… mai schimbăm câteva glume şi calculăm banii de taxi economisiţi pe kilometrii parcurşi.. apoi încet încet cheful de vorbă se stinge şi mă concentrez pe alergat. Se merge destul de tare, iar pe întoarcerea din dreptul străzii Nerva Traian văd un alergător de culoare într-un fuleu formidabil, aflat deja în a doua tură: eu apucasem să fac circa 6 km, el avea 12 deja şi mergea fenomenal, parcă era motorizat; apoi a apărut toată gașca, precum o turmă de gazele imposibil de întrecut…

 africanii la maratonul international bucuresti 2011

Cam pe la kilometrul 8 începe să scadă durerea din muşchii gambelor, care mă cam chinuise până atunci, probabil din lipsă de încălzire adecvată şi datorită contactului dur cu asfaltul. În schimb, contactul cu mulţimea de spectatori adunaţi în jurul zonei Piaţa Alba Iulia îmi face foarte bine şi îmi transmite energie. Nea Ilie Roșu, cu steagurile lui celebre, smulge aplauzele celor de pe margine.

 florin glinta si cristian udriste la maratonul international bucuresti  ilie rosu la maratonul international bucuresti

După prima tură mă uit la cronometru şi îmi vine greu să cred: sunt pe la 50 de minute făcute pe 10 km şi ceva, e un ritm bun pentru mine, un pic mai rapid decât cel pe care mă antrenez, numai că în parc mă cam opream după cei 10 km, şi eram destul de sfârşit… aşa că… voi mai rezista încă o tură pe ritmul ăsta? Adrenalina îşi face efectul, şi trag de mine de rup, deşi încep să simt efortul, atât la picioare cât şi pe respiraţie. În sfârşit, Doctoru’ îşi vede de treaba lui şi se duce înainte, pe ritmul propriu; va ajunge cu „doar” 3 minute înaintea mea, și cred că nu a avut o zi prea bună, sau poate eu am prins o formă bună…

De pe la Piaţa Unirii încep să lucrez din cap și minte pentru a mări ritmul, şi încep uşor uşor să depăşesc. Deja după Mihai Bravu (nu eram cu metroul) trec pe modul automat şi animalul competitiv din mine începe să mârâie: depăşesc încet dar sigur pe sectorul în care alerg, mai ales după ce, la unul din punctele de revitalizare, unde încetinesc 10 secunde să beau un pahar de energizant, trece de mine cineva care nu vroiam în ruptul capului să fie înainte (îmi ia cel puţin 1 km să recuperez cele 10 secunde). Drumul începe să meargă într-o rampă uşoară, care se simte însă, şi iau chestia ca pe un avantaj, gândindu-mă la urcuşul de pe Diana pe care îmi scuipasem plămânii cu o săptămâna înainte. Accelerez în rampă, văzând că cei din jurul meu nu pot mai mult, şi depăşesc un grup mic peste pasajul Mărăşeşti. Deja lumea din jurul meu dispare încet și mă afund în discuția cu vocea interioară care mă încurajează și mă îndeamnă să țin pasul; mi-e tot mai greu să îmi păstrez ritmul regulat al respiraţiei, dar mă străduiesc din răsputeri. Mai am numai 5 km, dar ştiu că vor trece foarte greu, şi îi simt şi pe ceilalţi că măresc ritmul, pe măsură ce freamătul din jurul finish-ului creşte în intensitate. Deja în zona Pieţei alerg de rup, la întoarcerea de pe Burebista era să cad de la viteză şi de la asfaltul ud.. apoi mă reped spre ultimele două linii drepte repetându-mi mereu că mai e puţin şi nu pot să cedez chiar acum (simt câteva tentative de crampe și le ignor cu grație). Cu coada ochiului îl vă pe omul în roşu care nu vroiam să mă depăşească şi aproape sprintez, la cât mai puteam după cei 20 de km. Pe ultima linie dreaptă, în faţa mea, la circa 60 de m, tropăie de rupe o fată, şi ea devine următoare victimă care îmi motivează goana …mă face pe mine o femeie măh…(m-au „făcut” o grămadă, evident, dar aveam nevoie de orice cârlig cu care să mai scot ceva energie și viteză).

Trec, în sfârşit, linia de sosire şi mi se pare incredibil că pe cronometru scrie 1h 38 min şi ceva mărunţiş! E mult sub ce anticipasem eu, e de bine, probabil lipsa de experienţă pe asfalt mă făcuse să mă subevaluez binişor. Îmi tremură picioarele şi nu ştiu dacă e doar de la efort ori şi de la frigul pe care încep să îl simt. După câteva ture prin mulţime regăsesc ”echipa” de suport zgribulită, mov si drăguță, dar şi pe Lucică, cu gura până la urechi, foarte mulţumit de cum s-a descurcat…pe când Puiu resimte deja efectele cursei.

 florin glinta si lucian al marii la finish maratonul intrernational bucuresti 2011  medaliile de finisher la maratonul international bucuresti 2011  komisaru, lucicia si puiu la final de maraton international bucuresti 2011

Mai băgăm câteva poze tremurate şi apoi o tăiem spre căldurică şi un duş cald, după care revenim la fix cât să vedem festivitatea de premiere la maraton, în care scena s-a umplut, evident, de sportivi ciocolatii, uscaţi şi uşori ca fulgul. Dacă ar fi cunoscut personajul, cu siguranţă că şi africanii ar fi zis „un fleac…i-am ciuruit!!”. Bravo lor, deşi mama natura le-a creat ditamai avantajul…

castigatorii la maraton masculin bucuresti 2011

Am avut locul 99 din 765, la general, la semimaraton, si locul 21 din 144 pe categoria mea de vârstă. Evident că nu am rupt norii, dar sunt foarte bucuros şi mândru pentru experienţa bucureşteană pe asfalt, cu atât mai mult cu cât am depăşit o grămadă de alergători din Ro Club Maraton, ceea ce m-a zgândărit plăcut la orgoliu, de ce să nu recunosc…

În final, câteva comparaţii, din ce am văzut eu, între maratonul montan şi cel de asfalt. Lucrurile îmi par mult diferite:

- pe munte, logistica de pregătit cere mai multă atenţie – fiindcă nu sunt dintre cei buni, îmi ia mai mult de 6 ore în pădure, iar instinctul meu de „supravieţuire” nu mă lasă să plec golaş: am mereu un rucsăcel cu o haină de vânt / ploaie, lucruri de frig, batoane şi geluri energizante, inclusiv briceag si ceva de aprins foc, pentru că nu se ştie niciodată… Pe asfalt, când mă gândesc la cele două sau patru ore, mă umflă râsul, iar dacă şi vremea e bună, nu mă obosesc să iau nimic în plus

- efortul de pe munte e unul mare, complex, în care foloseşti nu doar toţi muşchii de la picioare, ci chiar tot corpul, care participă la urcuşurile grele şi la coborârile periculoase. Partea bună e că ai timp să îţi tragi sufletul, paradoxal, fix pe urcările mai grele, şi nu ai viteza de deplasare de pe asfalt. La munte, genunchii suferă din greu la coborâri iar gleznele sunt în pericol la fiecare pas să cadă pradă luxaţiilor, pentru că terenul e accidentat, instabil, parşiv. Dincoace, pe asfalt, efortul e unul constant susţinut pe partea aerobă şi pe muşchii gambelor. Genunchii suferă pentru că se macină constant în contact cu suprafaţa dură, iar buba e că ritmul de dat din picioare e unul mult mai rapid, ceea ce devine epuizant

- mental, muntele solicită mult mai intens – de la a nu-ţi fi urât singur în pădure pe anumite pasaje din traseu, până la a nu te demoraliza în faţa unui urcuş de 500-700 de metri sau mai mult, mai ales când vine pe finalul cursei (prietenii Dianei ştiu despre ce vorbesc). Efortul de voinţă, iarăşi, e imens, trebuie să te setezi pentru termen lung şi să fii pregătit de orice, inclusiv de schimbări serioase de vreme. În schimb muntele te şi răsplăteşte prin aer, prin peisaj, prin spectacolul de lumină şi sunete, te energizează permanent, încât uneori uiţi şi de dureri. Asfaltul e monoton, te hipnotizează prin ritmicitatea şi constanţa paşilor, te toacă mărunt, te face să intri în transă sau să te plictiseşti groaznic. Peisajul e aşa cum e, depinde de oraş şi de zonă, în schimb contactul des cu spectatorii te umple de energie, te motivează, scoate ce e mai bun din tine. Efortul într-o probă de semimaraton în oraș trebuie să fie exploziv, trebuie să dai totul şi rapid, cu doar o mică dozare, dar departe de planificarea de pe munte

- încălţămintea de munte trebuie să fie cu talpă agresivă, aderentă, să îţi ţină glezna pe drum şi să îţi corecteze şovăielile, pentru a nu te luxa; nu e atât de mare nevoie de caracteristicile de sprint sau de amortizare, dar nici nu trebuie să fie total lipsită de ele. Asfaltul necesită altfel de tălpi, cu amortizare şi tehnologii de absorbţie a şocului, altfel înseamnă moarte pentru genunchi

Una peste alta, ambele sunt provocări deosebite, încercări pentru corp şi pentru minte, mai ales pentru minte, care e singura capabilă să preia mai departe din locul în care corpul ajunge la limitele normale. Dacă ar fi să aleg, iau clar şi fără să clipesc muntele, pentru că el căleşte altfel spiritul şi bucură ochiul prin tot ce are mai frumos. Şi nu mă pot abţine să nu mă bucur când văd că şi la noi prinde din ce în ce mai mulţi oameni în mrejele sale. Îi deplâng pe cei ce nu înțeleg din maratonul bucureștean, sau de oriunde, decât un prilej de nervi produși de închiderea temporară a traficului (tocmai atunci vroiau musai să meargă pe acolo cu mașina) și îi invit la un mic moment de reflecție, cu motorul oprit, pentru a încerca să treacă de condiția comodă de orășean ignorant și sedentar. Eventual să vină și să se uite, mai întâi…au fost zone, pe traseu, de o dezolantă goliciune, pur și simplu demotivantă, de parcă alergam într-un oraș pustiit; sunt sigur că efortul sincer, ”fără furăciune”, cum scria cineva, al celor care aleg calea ne-comodă, va mișca ceva și în inimile lor…

Iar dacă alergând şi scriind despre asta voi face un singur om să se apuce, la rândul său, de mişcare şi de evadat în natură, ar fi pentru mine o bucurie egală cu aceea simţită când mai trec o linie de sosire!

 Bucurie de final de semimaraton

2 Comments

  1. Hai ca stiu ca la partea cu convins oamenii sa se apuce de fuga si maraton te refereai la mine! Recunosc ca am devenit o leguminoasa si sincer ma pune in miscare – cel putin la nivel de intentie – scrisul tau si entuziazmul de care debordezi.

  2. taci ca mai e

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>