Nootka Bucureşti, sau sila vânzătorului român faţă de clientul său…

Am descoperit din întâmplare că, în Bucureşti, în buricul târgului, în spatele magazinului Intersport de la Unirii, pe str. Patriei, există un magazin de echipament sportiv – Nootka. Am fost foarte plăcut surprins de existenţa lui, pentru că omologul din Cluj, atunci când l-am cunoscut, a fost primul magazin de profil cu personal absolut profesionist şi prietenos, capabil şi răbdător să ghideze clientul prin labirintul de echipamente.

Am intrat cu un zâmbet larg, am zis un bună ziua vesel, la care mi s-a răspuns mormăit cu nasul in hârtii. Nimeni altcineva in magazin, hmmm…dar am trecut rapid peste, şi am început să cotrobăi. Echipamente diverse, mărci care nu se găsesc la celelalte, preţuri destul de decente. Dupa vreo 10 min de căutat am pus prima întrebare:

- Cu ce fel de puf e…

- Scrie pe produs, de raţă (inutil să vă spun, NU SCRIA, nu sunt atât de dobitoc). Acreala era atât de evidentă încât mi s-a făcut gura pungă.

Am mai bântuit puţin şi am ieşit fără chef. Evident nu am fost mârlan şi am spus un la revedere relativ vesel şi tare. Nicio reacţie! M-am întors puţin şi am strigat mai tare: LA REVEDERE. Nicio reacţie din nou, doar o mutră încruntată şi îngropată în nişte calcule aparent de estimare a deviaţie orbitale a vreunei staţii spaţiale.

De obicei cedez primul, am ieşit şi mi-am băgat picioarele. El, un tip matur, trecut de prima tinereţe, un om aparent cu capul pe umeri. Cu atitudinea de frate, dacă sunt aici vânzător, înseamnă că sunt foarte şmecher şi am făcut Himalaya dus întors fără pauză cu dulapu’ de bere în cârcă…iar voi care intraţi aici şi puneţi întrebări, evident că sunteţi prea fraieri ca să mă uit la voi…

Mă aştept la asemenea sictir de la fătucile din magazinele de haine, aproape le înţelegi , pentru că au un salariu mizerabil şi sute de clienţi cu întrebări sâcâitoare. Dar EL? Ce justificare are? Ce diferit putea să fie faţă de băieţii de la alte magazine, amabili şi plini de informaţie la obiect…părea din altă lume!

Sictirul pare să fie trăsătura vânzătorului român mediu. La o extremă e nesimţirea violentă, la cealaltă e serviciul de vânzare oferit profesionist, cu prezentarea corectă a avantajelor unui produs şi identificarea nevoilor tale de client. Sictiritul te face să scuipi cu obidă, chiar dacă uneori produsul lui e unul bun. Profesionistul te face client fidel, uneori in ciuda unui produs cu mai puţine avantaje competitive.

Poate că nenea acesta de l-am întâlnit o fi fost în acea perioadă, poate era doar contabilul cătrănit al magazinului, iar adevăratul vânzător era la budă, poate că omului tocmai urma să îi vină soacra în vizită, eu ştiu…

Cert e că mă voi întoarce la Nootka, să îi mai dau o şansă magazinului. Şi dacă voi găsi acelaşi „deranj”, îi voi întreba simplu: auziţi, voi chiar vreţi să vindeţi?

În definitiv, există şi meseria de ajutor de cărător de găleată la IML. Acolo merge o atitudine ca aia.

9 Comments

  1. Stai linistit, e vanzatorul si asa e el: ursuz, incruntat, suparat, etc.
    E mereu preocupat de hartiile lui, de calcule despre vanzari, de problemele omenirii, etc.
    Cunosc magazinul de vreo 4 5 ani. De prima data de cand am intrat la el, tot la fel m-a intampinat si pe mine.
    Am cautat ce m-a interesa, am luat, am platit am plecat. Nu prea ma atrage nimic sa intru din nou acolo.
    POS nu are, bon fiscal nu da, etc, dar produse bunicele gasesti..

  2. Ai dreptate, am mai intrat acolo, si isi mai scosese batzu din fund. Produsele sunt bunicele, corect, dar decat sa il intrebi ceva, mai bine iti bagi picioarele. Mi-a mai trecut deci…. si o sa ma mai duc, ca doar nu se ruineaza ei din cauza mea :)

  3. A ramas la fel in luna mai 2011. Ma enerveaza.

  4. E la fel in ian 2012!

  5. Sorin, o sa aprob acest comment ca exercitiu de “libertate de expresie”. Dar niste precizari trebuie facute. Cezar e un om bun, care, ca noi toti, are si zile mai proaste, multe dintre ele justificate. Mi-am facut timp si l-am cunoscut, am mai scris despre acest lucru: http://www.floringlinta.ro/dale-mele/nootka-bucuresti-sunt-dator-cu-scuze-fata-de-cezar/. Una peste alta, dincolo de cheful lui din unele zile, este un om care pune (prea) mult suflet in ceea ce face, si cand faci asta, inevitabil ai momente in care nu prea ai chef de toata lumea. Din cate l-am cunoscut, nu il vad vreodata sa zambeasca la comanda, pentru un client, dar am invatat sa il accept si sa il apreciez asa cum este, si chiar mi-a fost de mare ajutor din postura mea de client. Bafta in toate deci, si sper ca il vei prinde in zile bune; o sa ti se para cu totul altfel:)

  6. Nu mai fiți supărați pe Cezar pentru că a rezolvat problema amabilității.
    Ieri am fost în magazin. Era și Cezar (ocupat ca de obicei) dar m-a întâmpinat un tip mai tinerel și mult mai amabil. Chiar am exagerat puțin cu întrebările, așa, de probă, și am fost foarte mulțumit de răspunsurile și explicațiile lui.
    Cred că de acum nu mai trebuie să ocoliți magazinul.

  7. In decembrie 2011 am trecut si eu pe la acest magazin. Intr-adevar omul mai in varsta este mai inchis. Problema mea consta in faptul ca am cerut vanzatorului,de data asta un tinerel , un produs cu care sa-mi impermeabilizez bocancii. I-am spus ce tip de bocanc am (Scarpa Nangpa , cu membarana Gore-Tex) si mi-a dat crema pentru incaltaminte din piele (CAO- frantuzeasca). Abia acasa am vauzt isprava, dar e bine ca nu am apucat sa dau pe bocanci, pe care dealtfel i-as fi distrus. Asa ca prima impresie conteaza…

  8. Salutare! Sunt “vânzătorul mai tinerel” de la nootka! Imi cer scuze pt confuzia produselor daca ea s-a intâmplat! Vă rog sa verificati produsele inainte să iesiti din magazin! Daca se intimplă sa gresesc vă rog să vă intoarceti cu produsul in magazin si să discutăm! Daca greseala este a mea si nu sunt acolo (sunt la masa, sau in altă parte) intrebati’l pe colegul Cezar cănd puteti discuta cu mine! Toti avem din când in când probleme, nopti nedormite etc. O săptămână faină!

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>