Total Quality Leadership

Într-un post mai vechi iniţiam un subiect asupra căruia am promis să revin: caracterul ca ingredient de bază al unui leadership valoros, dar şi criteriu fundamental de selecţie la nivel de top executive. Între timp, documentându-mă, am înţeles cât este de vast subiectul şi ce implicaţii multiple are, dar şi ideea că la noi, în România, atât în mediul ocupaţional cât şi printre temele psihologilor organizaţionali, caracterul liderilor este ceva destul de trecut cu vederea. Mi-am propus să dezvolt această temă pe mai multe episoade; tocmai când lâncezea un pic motivaţia mea, am participat la o conferinţă care mi-a dat apă la moară: leadershipul chiar e un subiect important!

Conferinţa, organizată de Programul Executive MBA City-University of Sheffield, a constat dintr-o prezentare susţinută de Dr. Alexandros Psychogios, unul dintre profesorii acestui program. Mi-a plăcut raţionamentul său, a fost o pledoarie corectă pentru leadership, şi vi-l redau în rezumat.

Plecăm de la două premise importante:

1. Există o tendinţă „naturală” a omului de a se teme de viitorul imprevizibil  şi, în consecinţă, de a se strădui să îl determine sau controleze. Acest lucru se întâmplă şi la nivel organizaţional, unde una dintre funcţiile esenţiale ale managementului este să planifice pentru a determina o cale previzibilă întregii organizaţii.

2. Trăim într-o lume caracterizată cel mai bine (deşi cel mai vag) prin termenul de complexitate (aş adăuga eu, aceasta e o lume care are nevoie din ce în ce mai mult de Inteligenţă, pentru că aceasta este aptitudinea umană cea mai potrivită care să gestioneze complexitatea). Ştiţi cine a creat şi alimentează permanent această complexitate? NU e tehnologia, ci sunt OAMENII. Prin cumulul de comportamente şi atribute pe care le au şi le manifestă: sunt imprevizibili, dar şi creativi, sunt inteligenţi, dar dau dovadă şi de o prostie cruntă uneori, sunt capabili să creeze incredibile maşinării deştepte, dar ei înşişi greşesc în cele mai simple chestiuni. Mi-a plăcut mult, la Dr. Psychogios, abordarea „umană” prin recunoaşterea deschisă a ideii că oamenii nu sunt infailibili, că greşeala e naturală, chiar şi în mediul organizaţional, chiar şi când managerul lor le dă o sarcină şi chiar daca există cele mai groaznice ameninţări în caz de greşeală; în ciuda acestora, oamenii continuă să producă greşeli, să decidă ciudat uneori, să creeze haos şi anomie. Şi o fac uneori sfidând managerii lor care spumegă, deoarece crezuseră că au de-a face cu maşinării simplu de programat…

În aceste condiţii, în mediul organizaţional, abordarea de total quality management, specifică erei industriale, nu mai este suficientă, pentru că pune accent pe perfecţionarea proceselor şi tehnologiei, crezând că oamenii pot face parte uşor dintr-un proiect care le trasează o serie de comportamente studiate şi planificate atent, iar ei le vor urma întocmai. Fals!! E nevoie de mai mult de atât, e nevoie de o „strategie” care să îi facă pe oameni să fie cât mai concentraţi şi implicaţi în obiectivele lor, pentru că numai astfel vor scădea şansele ca ei să greşească ori să se comporte aberant. Vor scădea, nu vor dispărea, asta e o nuanţă care trebuie bine subliniată. Reţeta pare să fie total quality leadership, stilul de conducere care poate în cea mai mare măsură să motiveze oamenii pentru ca ei să îşi implice toate resursele în direcţia scopurilor organizaţionale.

Până aici mi-a plăcut raţionamentul şi modul de expunere clar; pentru mine a fost ceva nou, ca modalitate şi claritate a discursului, pe care le-am apreciat mult. Deja salivam la aşteptarea descrierii a ceea ce înseamnă total quality leadership (TQL). Din păcate aici nu am auzit lucruri noi, însă doar o să le redau foarte scurt, pentru decenţa relatării.

TQL ar însemna abilitatea de a inspira oamenii să se angajeze total (to make a total commitment), în mod voluntar, la îndeplinirea sau depăşirea obiectivelor organizaţionale care le-au fost încredinţate. Un lider total este un lider inspiraţional, stimulator pentru cei care îl urmează (cât de incapabilă e limba română să traducă banalul follower astfel încât să redea sensul lui corect); are o orientare foarte centrată pe clientul organizaţiei sale, este obsedat de calitatea serviciilor pe care le livrează echipa sa; se preocupă pentru a detecta şi minimiza erorile şi pentru a-şi dezvolta oamenii; are o sumă de calităţi pe care o să le vedeţi expuse într-o manieră mai structurată într-un episod următor (în general are cunoştinţe, credibilitate, common sense, este loial, onest, rezistent, consistent în ceea ce face şi spune, creează încrederea subordonaţilor săi prin tot ceea ce face şi cum este);  este capabil să se automotiveze sau, măcar, să evite auto-demotivarea, prin opoziţia eficientă la „gândurile negative” (negative self talk) gen: nu poţi să faci asta.

Două lucruri o să remarc, în final; primul: acest portret seamănă foarte bine cu liderul transformaţional al lui Bass şi Avolio, pe care îl studiez de ceva timp în legătură cu Încrederea în interiorul organizaţiei; pe urmă, acest portret nu seamănă deloc cu ceea ce se petrece în organizaţiile din România, prin care am trecut sau de care am auzit (evident că ştiu şi exemple pozitive, dar foarte foarte puţine). Mai nuanţat, acest portret seamănă cu ceea ce mulţi manageri din România pretind că ar fi, dar se înşeală amarnic, doar ca să îşi amăgească mandria.

Hotărât lucru, e ceva de care trebuie să scriu!!

2 Comments

  1. Salut,

    Fiindca am fost si eu la Hilton si sunt mereu interesat de subiectul Leadership, imi permit sa-ti recomand o carte despre Transformational Leadership: James G. Clawson, (2006) Level Three Leadership: Getting Below the Surface. Third Edition, Pearson Prentice Hall

    Cu bine!

  2. Salut

    Iti multumesc pentru sugestie. Materiale sunt foarte multe pe tema asta. Ai cumva aceasta carte? eventual in format electronic?

    Spor

Trackbacks/Pingbacks

  1. What I learned at “Total Quality Leadership: Enhancing Day-to-Day Leadership in a Complex Business Environment”, 2010.03.05, Athenee Palace Hilton Hotel? - Get a result now! - [...] You can read a few other notes at Emanuel GRIGORAȘ and Florin GLINȚA. [...]
  2. Safe is risky | Emanuel Grigoras - [...] un lider nici daca i-ar musca de nas. Note specifice referitor la acest eveniment gasiti aici: Florin Glinta si …
  3. What I learned at "Total Quality Leadership: Enhancing Day-to-Day Leadership in a Complex Business Environment", 2010.03.05, Athenee Palace Hilton Hotel?: Olivian BREDA - [...] can read a few other notes at Emanuel GRIGORAȘ and Florin GLINȚA. …
  4. Safe is risky - Emanuel Grigoras - [...] un lider nici daca i-ar musca de nas. Note specifice referitor la acest eveniment gasiti aici: Florin Glinta si …

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>